KLOKART

Radek Pilař

Radek Pilař byl významný představitel českého výtvarného umění. Věnoval se ilustracím, grafice, malbě, filmové tvorbě a režii. Jeho tvorbu zná doslova každý, je totiž autorem legendárního Večerníčku a postaviček Rumcajse, Manky a Cipíska.

Nadčasové motivy poutají pozornost a obdiv i 30 let po autorově smrti a v archivu Radka Pilaře se stále objevují skryté podklady. Stejně jako autor, mají i jeho dospělé dcery Bára a Marina dobré srdce, a tak se rozhodly skrze motivy svého otce pomáhat.

Zatímco většinou oslovujeme tvůrce my, v tomto případě vzešel impuls právě od těchto dvou milých a dobrosrdečných dam, které kontaktovaly Klokart, aby šířily odkaz otce dál prostřednictvím dobročinné kolekce.

Ochotně a zcela bezúplatně propůjčily Fondu ohrožených dětí svůj poklad v podobě autorských práv k legendární postavičce Večerníčka. Připojily zároveň jeden méně známý motiv nalezený v archivu Radka Pilaře po jeho smrti – kresbu ptáčka, která v sobě nezapře výtvarníkův charakteristický rukopis. Pro jeho čistý grafický design s barevnými akcenty, které spolu evokují neposkvrněnost dětské duše a zároveň její hravost, se ho Marina a Bára rozhodly použít jako druhý motiv pro Klokart kolekci.

 

ROZHOVOR

Marino a Báro, Vaše odhodlání pomáhat z Vás vyzařovalo od první chvíle, kdy jste nás samy kontaktovaly s nabídkou pomoci. Jste zvyklé pomáhat?

Proč jste se rozhodly právě pro Fond ohrožených dětí a projekt Klokart? Propojit tátovu tvorbu s charitou jsme chtěly dlouho, ale hledaly jsme tu správnou cestu. Klokart nápaditou formou směřuje pomoc přímo k dětem v nouzi, navíc je zárukou kvality, a tím pro nás bylo rozhodnuto.

Standardně mívají naši tvůrci pouze jeden motiv. Vy jste vybraly hned dva motivy z archivu Vašeho tatínka! Věděly jste od začátku, co chcete těmito motivy sdělit?
Při výběru motivů je inspiroval příběh holčičky z Klokánku, která musela se svojí maminkou závislou na drogách často utíkat před policií. Byla tak naučená mít neustále svých pár dětských pokladů zabalených v batůžku a na noc se ani nesvlékala. V napětí byla i několik prvních nocí poté, co se dostala do Klokánku. Když ale přivykla bezpečí, batůžek odložila, i se převlékla do pyžámka a konečně spala celou noc. Tento příběh nás motivoval využít v kolekci právě tatínkův nejznámější motiv, tedy Večerníčka.