KLOKART

Richard Svitalský

Ke Klokartu už tradičně patří limitované hodinkové kolekce, které zobrazují kultovní kousky z dob minulých i současných. V pozadí těchto krásných motivů se skrývá umělec, jehož jméno možná některým z Vás nic neřekne, nicméně jeho tvorba mluví za něj.

Všechny hodinářské motivy tvoří bez nároku na honorář český kreslíř komiksů a ilustrátor Richard Svitalský. Jeho nádherné ilustrace můžete znát z dětských knih a časopisů. Ilustruje dlouhá léta například jeden z nejslavnějších a nejstarších dětských časopisů Čtyřlístek, dětské komiksy Sedmikráskov a další dětské pohádkové knížky.

Jeho vůbec prvním motivem pro Klokart, kterým odstartoval tuto milou tradici, je originální interpretace potápěčské legendy Tuna. Pánská, dámská i dětská trička zdobil tento motiv několik dlouhých měsíců, než jejvystřídal další motiv odkazující na kultovní trilogii Návrat do budoucnosti (Back to the future) a hodinky Casio, které na zápěstí nosil Marty McFly, respektive herec Michael J. Fox. Na tričku se po boku digitálních Casio CA-50 objevuje i americký supersport DMC DeLorean, který ve filmu posloužil jako stroj času.

Následoval motiv s názvem Kaskadér, který vychází ze vzhledu ikonických hodinek DS Cascadeur značky Certina, které byly navrženy už na začátku 90. let minulého století, a to v úzké kooperaci s francouzským kaskadérským esem Remy Juliennem. Tváří kolekce se stal slavný český kaskadér Jan „Homolák“ Homolka.

V tuto chvíli jde do prodeje v pořadí již čtvrtá hodinkářská kolekce, která zobrazuje hodinky v kulise cyklistických závodů. Motiv vyobrazuje legendární chronografy Festina ze série Festina 16095, jež byly dlouhá léta vyráběny na počest cyklistického závodu Tour de France.

 

ROZHOVOR PRO CHRONOSHOP.CZ

(citováno z www.chronoshop.cz)

 

Vaše ilustrace mnoho lidí zná, aniž by tušilo, že jsou právě vaše. Pokud vím, kreslil jste například zajíce Zazu. Jak jste se k němu dostal?
Začínal jsem jako karikaturista pro různé deníky. Táhlo mě to ale vždycky ke komiksům. Podařilo se mi vyhrát pár soutěží a drze jsem zaklepal na dveře redakce Čtyřlístku a oni mě přijali. Tenkrát nikdo nechtěl kreslit komiksy pro děti. Všichni chtěli kreslit Batmana. Konkurence tudíž nebyla zase tak velká. Ve Čtyřlístku jsem se hodně naučil. No a televize Nova tenkrát vyhlásila konkurz na ilustrátora komiksu se Zajícem Zazou. Dozvěděl jsem se to pozdě a pozdě to i poslal, přesto si pan Železný vybral mě. Byla to super spolupráce a potkal jsem tam spoustu skvělých lidí.

Kam směřovaly od této tvůrčí činnosti vaše kroky dál?
Následně jsem se dostal do vydavatelství RF Hobby, kde jsem postupem času kreslil ilustrace možná až pro dvě desítky časopisů. Zmínil bych hlavně ilustrace pro speciální edici History Revue, pro kterou jsem maloval portréty osobností na obálky či různé infografiky. Samozřejmě jsem ale také zůstal u komiksů. Byl jsem u zrodu časopisu Junior 21. století, pro který jsem krom komiksů vytvářel i plakáty, vystřihovánky, doprovodné ilustrace, hry a prostě všechno, co bylo potřeba. No a posledních pár let mě v tomto vydavatelství nejvíc zaměstnává časopis Šikulka, který je zaměřen pro předškolní děti.

A co vaše další činnost?
Ilustroval jsem několik knížek pro děti i pro jiná nakladatelství. Jedna nová by snad měla vyjít ještě před Vánoci. Nejvíc času jsem asi strávil nad knihou komiksů Sedmikráskov. Čtenáři Čtyřlístku znají tento komiks dlouhá léta. Nechtěl jsem však udělat knížku jen jako kompilaci starých příběhů, kterých je už víc jak 170. Chtěl jsem, aby ty příběhy držely víc pohromadě, a tak jsem prostě udělal Sedmikráskov úplně od začátku. Vzal jsem staré příběhy, podíval se na ně znova z jiného úhlu, spojil je k sobě a vznikl zcela nový komiksový Sedmikráskov. Netuším však, jestli zvládnu nakreslit další díl, protože mám v hlavě spoustu jiných nápadů a mám málo času na jejich realizaci.

Union Glashütte Noramis Big Date ref.: D005.426

Sedmikráskov je famózní svět, ve kterém se problémy řeší za pomocí magie. Nebo že by za pomoci magie spíš vznikaly? Ať tak či onak, řešení šlamastik vždy provází až fantasy humor. Kdo byl vaší inspirací pro vytvoření jednotlivých hrdinů?
Když jsem začínal komiks Sedmikráskov pro Čtyřlístek kreslit, tak u nás na trhu moc komiksových vzorů nebylo. Internet taky nebyl, takže dost velký pravěk. Znal jsem v té době Asterixe, Šmouly, podařilo se mi sehnat nějakého kačera Donalda nebo Leonarda a to bylo asi tak všechno. Takže vesnička Sedmikráskov je kompilací všeho. Chtěl jsem to ale mít víc ulítlí, žádný nudný pohádky. Mám rád černý i anglický humor. Občas mě museli v redakci krotit, ale nijak mě neomezovali a dovolili mně dělat se svými hrdiny spoustu šílených věcí.

Sedmikráskov

Kromě samostatné knihy Sedmikráskov se objevují dobrodružné příběhy prince Dyka, čaroděje Samuela a Vosáka také pravidelně ve Čtyřlístku, na jehož příbězích se také velmi významnou formou podílíte. Co to všechno obnáší?
Nakreslit knížku Sedmikráskov bylo mnohem náročnější, než udělat šesti stránkový komiks, ale jinak je to celkem podobná práce. Nejdůležitější je vždy první nápad, o čem to bude. Vymyslet námět dá dost práce. Psaní scénáře mi už takový problém nedělá. Když vím, o čem to bude, tak to jde samo. Nemusím nad tím moc přemýšlet, prostě to vidím rozvržené. Takže si nakreslím nejdřív rozvržení obrázků a kompozice, pak následuje skica, obtahy a barvy. Každou stranu kreslím tedy asi třikrát a pak ještě barvím a stínuju. Ta cesta je poměrně dlouhá, než se komiks dostane do tiskárny.

Festina Tour de France ref.: 16095

Máte i nějakou literární tvůrčí činnost? Nebo je vše spíše o ilustracích a komiksu?
Popravdě jsem původně chtěl být spisovatelem a ne ilustrátorem nebo komiksovým kreslířem. Dlouho jsem váhal a občas jsem psal články pro noviny a hrozně mě to bavilo. Ale když jsem dostal pár prvních honorářů za texty, tak mě to nadšení přešlo, protože tenkrát jsem si vydělal mnohem víc za jednu karikaturu otištěnou v novinách, než za půl stranu textu. Literární ambice mám ale pořád. Napsal jsem knihu, která zatím nevyšla, protože je potřeba najít čas a dodělat úpravy. Ale určitě bych se ke psaní chtěl vrátit. Možná proto dělám komiksy, protože tam můžu psát i kreslit.

Před třemi lety jste spojil své jméno s Fondem ohrožených dětí a začal vytvářet ilustrace výrazně ovlivněné hodinářským světem pro jejich charitativní trička KlokArt. Jak náročný je to proces?
S tím projektem za mnou přišel Honza Lidmaňský, velký fanoušek hodinek a také Čtyřlístku. Popravdě se mi asi moc nechtělo, protože kreslení technických věcí jako jsou letadla, auta nebo hodinky nemám moc v lásce. Ale důležitější než hodinky je tam vždy nějaký nápad a to mě zase baví. Hrát si s tím tématem. Takže nakonec z jedné ilustrace se stal dlouhodobý projekt, ze kterého mám vážně radost. Můžu si hrát a vymýšlet a ještě to udělá pak někomu radost a pomůže dobré věci. Kreslení hodinek nemám pořád rád, to se nezměnilo, ale přesto tenhle projekt miluju a těším se na další ilustraci.

Prvním námětem byly hodinky Seiko Tuna, z nichž se vylévala voda vycházející z volné interpretace obrazu Velká vlna u pobřeží Kanagawy. Následovaly digitálky Casio CA-53W, jejichž vyobrazení po boku supersportu DMC DeLorean mělo přinést na hruď atmosféru filmu Návrat do budoucnosti. Posledním projektem pak byly chronografy Certina DS Cascadeur s motorkou, která připomínala jejich první inzertní vizuál. Můžete prozradit, na jaký další motiv se můžeme těšit příště?
Opět čerpáme z historie a tentokrát to bude moje milovaná cyklistika. Nápad na ilustraci mi napadl docela rychle, jen jsem ho musel několikrát překreslit, protože ne vše, co se vám v hlavě urodí, pak na papíru vypadá dobře. Nakonec jsem s tím ale spokojený a těším se, až to bude venku a třeba to i někoho potěší.